De goda nyheterna

(OBS: Inlägget har ingenting med någon specifik person att göra. Jag bara fick en tanke som slog till eftersom det här är så vanligt - och vill skriva av mig lite, hehe..)

Att man får älska sig själv? Haha det där är..Nej det är inte egoistiskt eller narcissistiskt att älska sig själv (fast det kan låta så). Den faktiska sanningen är att om man verkligen älskar sig själv har utrymme nog för att ge andra komplimanger utan några problem, visst låter det helt jävla enkelt?

Visst jag är inte perfekt, jag har i mina yngre dagar någon gång blängt avundsjuka blickar på nån annan och snackat skit. Det är jag inte stolt över, men jag har iaf gjort något åt saken och idag har jag otroligt svårt och kunna bli avundsjuk på någon? Why? För att jag har mig själv att vara stolt över. Jag har på någon sätt kommit över stadiet att-jämföra-med-andra. Det är jag jätteglad för.

Men om man når den vuxna/mogna åldern borde man lägga ner? Idag finns det många många som inte lagt ned, sorgligt men sant.

Istället gryr deras avundsjuka fram och börjar klaga om dem andra. Också oftast på sig själv lång lång tid efteråt. Jag förstår mig inte på dem, ledsen. För att den enklaste lösningen är att börja inse att man lever med sig själv och inte med någon annans. Därför ska man ta tag i problemet och exempelvis lära känna sig själv bättre, ta en funderare över varför man ofta blir avundsjuk på andra.

"Ofta blir avundsjuka på andra..."

Då bör man fundera, "älskar jag verkligen mig själv, att jag är stark nog för att inte kunna jämföra mig med andra?". Det värsta man kan göra är att jämföra med andra. Bara så sorgligt och se..

Självklart har jag  med respekt och säga att alla människor ÄR olika, alla har varit med om olika saker i livet som kan haft påverkat sin självförtroende. Jag tycker, okej att ha dålig självförtroende - det har jag tusan respekt för, det är inget jag har med och att göra. Men dem som har dåligt självförtroende behöver, snälla, behöver inte prata en massa strunt om andra människor för att känna sig bättre. Det är alldeles strunt! Bli bättre på att försöka förebygga ert självförtroende istället? No matter what.

Aja egentligen vill jag BARA komma fram till att jag vill att ännu flera ska bli bättre på att ge andra komplimanger, bli glada för andras skull och MINST sagt börja älska sig själv. Det är bara så jäkla viktigt. Alltså till en bättre och gladade värld, tack! Ni får gärna komma med kritik om ni inte håller med mig :).

Här är iallafall världens bästa beskrivning om folk som verkligen älskar sig själva:

  • De är öppna för andras idéer och åsikter och inte blir hotade av dem
  • De vill att andra ska lyckas med det de gör
  • De är generösa med att berömma andra
  • De är inte lika hårda mot sig själva när något går fel
  • De vill andra väl
  • De låter inte andra trampa på dem
  • De vet vad som är bra och vad som är dåligt för dem
  • De tar hand om sig själva - både kroppen och själen

<3


Kommentarer
Postat av: pralin

like this;)

tycker också det är viktigt att alla ska kunna känna sig stolta över sig själva. inget gör mig så ledsen som att se och höra om personer som medvetet skadar sig själva, självömkan och är elaka mot andra..



för att kunna tycka om andra, måste man börja med sig själv :)

2011-01-09 @ 15:58:29
Postat av: jennifer

Jaa..jag har alltid undrat varför man kan inte va avundsjuk på ett positivt sätt..Varför ska allt omvandlat till det negativa saker...



Kan bara säga, e avundsjuk på dig som vågar sticka ut med dina outfift o va dig själv:) På positivt sätt..



Varför inte kan man ta åt sig och tänka istället...Personen har bra självförtroende, och man kan peppa sig själv och få böättre självkänsla..Jaja det finns massor som man kan säga om det...



Ggogog på dig som visar för andra:)

2011-01-09 @ 17:15:37
Postat av: emma - mamma till dwayne

helt rädd sagt!



jag tror även att snacka skit om någon, tala illa osv, är bara för man själv ska se bättre ut än den personen. fast det är personen som snackar skit som mår dåligt. så synd bara för den som snackar skit skämmer ut sig själv :S speciellt om den bara fortsätter och fortsätter ..



alla borde älska sig själva, det är den enda personen som man lever med tills man dör. och älskar man inte sig själv eller tycker man har massa negativa saker så kommer de tillslut ta över de dåliga, då försöker man andra att se piss ut för att själv se bättre. ger en större boost.



fortsätt skriva som du gör! läser din blogg varje dag. puss&kram

2011-01-09 @ 19:01:54
URL: http://eemmaaaaa.blogg.se/
Postat av: emma - mamma till dwayne

omg. stavningsfel på första meningen haha

2011-01-09 @ 19:02:36
URL: http://eemmaaaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0